نفوذ2

نفوذ شبکههای اجتماعی میان دانشآموزان
متاسفانه در سالهای گذشته دانشآموزان از فضای مجازی استفاده بیرویه میکنند و همین موضوع منجر به انزوای دانشآموزان شده است.
یکی از موضوعاتی که میتوان آن را به لیست دغدغههای والدین اضافه کرد میزان حضور دانشآموزان در فضای مجازی و پرسه زدن آنها در شبکههای اجتماعی است چرا که کمتر مادری را میتوان سراغ داشت که از وقت تلف کردنهای فراوان فرزندش در فضای مجازی شکایت نداشته باشد، موضوعی که شاید بتوان نام اعتیاد اینترنتی را هم بر آن گذاشت.

این روزها یکی از مواردی که به باور بسیاری از کارشناسان به عنوان آسیب جدی تلقی میشود و باید بیش از گذشته مورد توجه باشد، نفوذ شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، وی چت، وایبر و واتسآپ در بین دانشآموزان است.
به نظر میرسد نمودار سنی استفادهکنندگان از شبکههای اجتماعی رنگارنگ با کاهش مواجه شده و سن کاربران این شبکهها را کمتر از گذشته نشان میدهد تا جایی که در بین کاربران اینترنتی شبکههای مجازی، شاهد حضور بیحد و حساب دانشآموزان هستیم. این موضوعی است که از سوی رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش شهر تهران نیز تایید شد و آمار 33درصدی دانشآموزانی که مشغول سرک کشیدن در فضای مجازی برای پر کردن اوقات فراغت خود هستند نیز به نوعی موید این گفتار است.
هویت کاذب، دستاورد شبکههای اجتماعی
ابوالفضل رحمانی رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه 33 درصد دانشآموزان تهرانی اوقات فراغت خود را با اینترنت گردی یا نرمافزارهای ویژه تلفن همراه پرمیکنند، به مهرگفته است: وقتگذرانی بدون کنترل و بیقید و بند دانشآموزان در فضای مجازی منجر به ایجاد هویت کاذب و زودگذر برای آنها میشود. رحمانی استفاده از فضای مجازی را رو به رشد توصیف و خاطرنشان کرد: متاسفانه در سالهای گذشته دانشآموزان از فضای مجازی استفاده بیرویه میکنند و همین موضوع منجر به انزوای دانشآموزان شده است. این هویت کاذب و زودگذر تصویری غیرواقعی برای افراد ایجاد میکند و منجر به این میشود که افراد در تلاش و تکاپو برای حضور بیشتر در شبکههای اجتماعی همچون فیسبوک، وایبر و ویچت شوند؛ چراکه در فضای مجازی بیش از آنکه هویت برای فرد مطرح باشد، دانشآموز سعی در ارائه افکار و علایق و اندیشههای خود دارد که این خود بسیار خطرناک است.
متوسطه اول و دوم در معرض خطر
اما آنچه درباره گرایش به شبکههای اجتماعی در بین جوانان و نوجوانان و بویژه دانشآموزان مهم به نظر میرسد این است که این قشر از جامعه به دلیل شرایط سنی که دارند از آسیبپذیری بسیار بالاتری برخوردارند و به باور رحمانی، افرادی که در دوره متوسطه اول و دوم در حال تحصیل هستند و دوران بلوغ را نیز طی میکنند بیشتر از هر گروه دیگری در معرض آسیب هستند.
به نظر میرسد نمودار سنی استفادهکنندگان از شبکههای اجتماعی رنگارنگ با کاهش مواجه شده و سن کاربران این شبکهها را کمتر از گذشته نشان میدهد تا جایی که در بین کاربران اینترنتی شبکههای مجازی، شاهد حضور بیحد و حساب دانشآموزان هستیم
چه کسانی به فیسبوک میروند
این درحالی است که در واکاوی و بررسی کاربران این شبکهها نتایج جالب توجهی به دست آمده است که از آن جمله میتوان به آمار 56درصدی دانشآموزانی اشاره کرد که ارتباط ضعیفی با خانواده داشته و مشکلات خود را در فضای مجازی و شبکههایی مانند فیسبوک مطرح میکنند.